Peutereiland
Op Peuteropvang Peutereiland is voor kinderen van 2 en 3 jaar veel te beleven. Met veel plezier komen peuters meerdere dagdelen per week bij ons om spelenderwijs te leren en te ontdekken. Onze pedagogisch medewerkers dagen de kinderen uit om zich te ontwikkelen aan de hand van betekenisvolle activiteiten.
Optimale voorbereiding op de basisschool
Peutereiland is gevestigd in de basisschool. Samen vormen wij een voorschool waarbij opvang en onderwijs onder één dak zit. De peuters spelen dan ook regelmatig samen met de kleuters.
Het thematisch aanbod vanuit Startblokken wordt gezamenlijk voorbereid en ook inhoudelijke bijeenkomsten dragen bij om het aanbod en de werkwijze op elkaar af te stemmen. Dit houdt in dat het educatieve aanbod van onze school en de peuterspeelzaal op dezelfde wijze gaat. Door thematisch te werken, wordt de betrokkenheid van kinderen verhoogd en leren kinderen, door middel van betekenisvolle activiteiten, spelenderwijs heel veel taal en rekenen. De doorgaande lijn naar het basisonderwijs is op deze manier gewaarborgd.
In de peuterspeelzaal en groepen 1/2 werken wij ontwikkelingsgericht. Bij deze ontwikkelingsgerichte manier van werken, leren kinderen vooral door te spelen. We zorgen dat de klas zo is ingericht, dat de kinderen heel veel verschillende dingen kunnen doen. Er zijn uitdagende hoeken waar kinderen alleen of samen met anderen kunnen spelen. Elke dag heeft een vaste regelmaat, zodat kinderen weten wat hen te wachten staat. De leerkracht helpt de kinderen met een te keuze maken wat ze gaan doen en stimuleert hen om steeds opnieuw op onderzoek uit te gaan. De peuterspeelzaal en onderbouw gebruiken dezelfde materialen en gaan op dezelfde manier met kinderen om.
Het onderwijs is gericht op de maximale ontwikkeling van het kind!
Als het consultatiebureau of jeugdgezondheidszorg vermoedt dat een kind risico loopt op een achterstand in de Nederlandse taal, komt het kind in aanmerking voor VE (voorschoolse educatie). Dit betekent dat kinderen 16 uur per week gebruik mogen maken van de peuteropvang. Het doel van dit traject is om deze peuters goed voor te bereiden op de basisschool.
Extra aandacht voor woordenschatonderwijs
Wij hebben extra aandacht voor woordenschatonderwijs. Woordenschatontwikkeling heeft namelijk een directe relatie met schoolsucces. In alle vakken en bij alle lessen hebben kinderen woorden nodig om de les te kunnen begrijpen. Wanneer kinderen te weinig woorden kennen stagneert hun ontwikkeling in de middenbouw. Niet vanwege intelligentie, maar vanwege een gebrekkige woordenschat. Wij stellen ons daarom als doel dat iedere kleuter bij de start van groep 3 over een woordenschat van minimaal 3000 woorden beschikt. Dit woordenschatonderwijs start al spelenderwijs bij de peuters. Onze pedagogisch medewerkers zijn getraind om uw kind bij deze ontwikkeling te begeleiden.
Opvang en ouders vormen een team
Een goede relatie tussen opvang en ouders is belangrijk om optimale voorwaarden te scheppen voor de ontwikkeling van kinderen. Ouders en pedagogisch medewerkers werken daarom als een team samen.
Hoe ziet de speeltijd eruit?
Het eerste kwartier is bedoeld om kinderen binnen te brengen en afscheid te nemen. (Vanwege de coronamaatregelen hebben we dit helaas tijdelijk aan moeten passen.)
Hierna begint het programma dat onder andere bestaat uit: een kringactiviteit, vrij spelen, buiten spelen, samen eten en drinken, knutselen, muziek maken of bewegen. Al spelend leren de peuters veel nieuwe vaardigheden.
Speeltijden
Maandag | 08.30-11.30 uur | 12:30-15:30 uur |
Dinsdag | 08.30-11.30 uur | 12:30-15:30 uur |
Woensdag | 08.30-12.30 uur | |
Donderdag | 08.30-11.30 uur | 12:30-15:30 uur |
Vrijdag | 08.30-11.30 uur | 12:30-15:30 uur |
Van peuter….naar kleuter.
Onze peuteropvang en de basisschool werken veel samen. De meesters en juffen overleggen vaak. De peuters en kleuters spelen elke week een moment samen buiten en we openen een thema met elkaar. Dit doen we om de overgang voor uw kind zo makkelijk mogelijk te maken.
Peuters en kleuters werken vanuit hetzelfde concept. Op deze manier is de overgang straks minder groot. Als uw kind bijna 4 is wordt er vanaf 5 weken van te voren een aantal momenten gepland om in de nieuwe groep te wennen. Zo zijn de kinderen, de nieuwe leerkracht en het lokaal vertrouwd en gaat het wennen rustig aan. De overdracht van de peuteropvang naar de basisschool is samen met u, de juf van de peuters en de leerkracht van groep 1. Zo weten we zeker dat er geen informatie verloren gaat en kunnen we alles goed afronden en overdragen.
Voor peuters die in de laatste vier weken van het schooljaar 4 worden is er geen gelegenheid tot wennen in verband met de afrondende fase binnen de groep. Zij starten na de zomervakantie in de nieuwe groep.
Wilt u uw peuter inschrijven? Loop gerust eens binnen bij het Peutereiland! Wij maken graag kennis met u en uw kind.
Documenten Peutereiland
De werkwijze en het beleid van Peutereiland staat beschreven in het werk- en beleidsplan via onderstaande link.
Het pedagogisch werk- en beleidsplan VVE Peutereiland
De samenwerking tussen ouder/verzorger en peuteropvang wordt omschreven in het ouderbeleidsplan via onderstaande link.
Ouderbeleidsplan
Peutereiland werkt met een oudercommissie. Hiervoor is een reglement opgesteld. Deze is te bekijken via de link
Reglement oudercommissie
De GGD heeft de voorzieningen voor Peutereiland geïnspecteerd. Bekijk het rapport via deze link.
Inspectierapport Peutereiland
Hier vindt u onze algemene voorwaarden die gelden binnen de peuteropvang van Stichting PCBO waaronder de klachtenprocedure die wij hanteren. Bekijk het document via deze link.
Algemene voorwaarden PCBO peuteropvang